Home

In ons Koersplan 2020-2024 staat wat we als Scala College en Coenecoop College belangrijk vinden. Ons uitgangspunt is: uitstekend onderwijs op maat bieden aan onze leerlingen. Onderdeel van het Koersplan zijn onze kernwaarden: gelijkwaardigheid, ruimte, verbinding en ontwikkeling. In een serie portretten zoomen we in op de kernwaarde gelijkwaardigheid. Leerlingen, een ouder en docenten vertellen wat gelijkwaardigheid voor hen betekent en hoe ze dit in praktijk brengen. Hieronder volgen de portretten. We delen ze ook op onze sociale media Facebook en LinkedIn en in de schoolgebouwen hangen bijbehorende posters.

Gwen Singendonk: ‘Deze generatie accepteert ongelijkheid niet’

“Iedereen moet gelijke kansen krijgen en alle jongeren hebben recht op goed onderwijs,” zegt Gwen Singendonk, leerling op het Coenecoop College (5 vwo). Ze vindt de kernwaarde gelijkwaardigheid heel belangrijk en ook passend bij haar school. “De niveaus zijn heel breed. Van vmbo tot tweetalig gymnasium. We hebben bijvoorbeeld de LGBTQ-groep en speciale dagen, zoals Paarse Vrijdag. Activiteiten waar je aan mee mag doen als je dat wil.” Leerlingen onderling praten sowieso best veel over dit onderwerp, merkt Gwen. “Dat past bij onze generatie. Er is veel aan het veranderen, alles wordt opener. Deze generatie staat ervoor dat als iets niet gelijk is, we dat niet accepteren. Dan komen er protesten. Kijk maar naar de acties bij het voetbal en de black lives matter beweging. Echte grote protesten die veel invloed hebben.” Soms kan een ‘praktische’ oplossing ook al helpen, ervaarde Gwen. Met gym werden steeds dezelfde teams gemaakt, met alle goede sporters bij elkaar. “De gymdocent wist niet meer wat hij ermee aan moest. Ik opperde om tweetallen te maken. Zo zit je bij 1 persoon die je in elk geval leuk vindt, maar is het team toch gevarieerd. En, heel belangrijk: niemand blijft achter.”

Marja Leopold: ‘Je wil leerlingen laten voelen: je mag jezelf zijn’  

Marja Leopold, docent levensbeschouwelijke vorming op het Coenecoop College, ziet de kernwaarde gelijkwaardigheid op verschillende manieren terug op school. “Het zit ‘m bijvoorbeeld in hoe we met elkaar omgaan. De sfeer tussen collega’s en leerlingen gaat uit van gelijkwaardigheid. Iedereen kan elkaar overal op aanspreken.” Gelijkwaardigheid is ook zichtbaar in de organisatie van het Coenecoop College. Er zijn projecten die op alle afdelingen gehouden worden en leerlingen hebben onderling veel contact. “Je merkt dat leerlingen vaak op dezelfde basisschool hebben gezeten. Ze blijven elkaar hier tegenkomen. Die vriendschappen over afdelingen heen vind ik mooi om te zien.” Vanuit haar vak merkt ze dat het samen bezoeken van gebedshuizen veel doet met leerlingen. “Door iemand met een bepaald geloof heel open te horen vertellen wat belangrijk voor hem of haar is, ontstaat begrip. Ze ontdekken: ‘hey, eerst dacht ik er zo over en nu zo’. Verschil ervaren in jezelf is een eerste stap naar gelijkwaardigheid.” Daarnaast is leerlingen een veilige omgeving bieden belangrijk. “School is niet thuis. Maar je moet je er wel thuis voelen. Daarvoor is het belangrijk dat leerlingen het vertrouwen krijgen dat het ook voor docenten niet uitmaakt wat je achtergrond is, of je arm of rijk bent en of je wel of niet altijd je best doet. Dat je ze laat voelen; je mag jezelf zijn, ook met al je rafelrandjes.”


Nita Zitvast-Ramlal: ‘Gelijkwaardigheid moet je op alle vlaktes uitdragen’

De dochter van Nita Zitvast-Ramlal zit op het Scala College in klas 4-VMBO/TL. Nita: “Ik wilde graag dat ze naar deze school zou gaan. Ik heb er zelf ook op gezeten. En ik voelde me gelijkwaardig met alle leerlingen. Ik kreeg dezelfde behandeling, van iedere docent.” Haar ervaring sluit aan bij onze kernwaarde gelijkwaardigheid.

Nita weet nog goed hoe het was op school. “Dat zegt ook iets over hoe belangrijk de middelbare schooltijd is voor jongeren. Je ontwikkelt je naar de persoon die je wil zijn.” Ze is er trots op dat haar dochter maatschappelijk betrokken is en vragen stelt. “Ze is zich op school aan het vormen en dat zie ik. Ze vroeg mij laatst, toen het zo warm was: ‘De mussen vallen dood van het dak. En de docenten dragen lange broeken. Terwijl de vrouwelijke docenten wel jurken dragen met blote benen. Waarom? Dat is toch niet eerlijk?’ Ik adviseerde met de docenten te praten. Ze vertelden haar dat ze het zo met elkaar hebben afgesproken. Daar moet wat aan veranderen, vond ze.” Nita is het daarmee eens. “Als je het over gelijkwaardigheid hebt, moet je het op alle vlaktes uitdragen: het zeggen, laten voelen én het laten zien.” Nita geeft haar dochter daarnaast mee dat school een plek is met volwassenen waar je mee kunt praten als je ergens mee zit. Haar dochter geeft dat weer door aan andere leerlingen. “Ze zegt: ‘Ze zijn er voor mij, dus ook voor jou.’ Dat is een sterke boodschap.”

Aya Bahaya: ‘Gelijkwaardigheid gaat over gelijke kansen en je gelijk voelen’

“Iedereen kan iets bereiken, als je daarvoor goede hulp en de juiste benodigdheden krijgt,” zegt Aya Bahaya, leerling 6 gymnasium op het Scala College. Gelijke kansen krijgen vanuit de kernwaarde gelijkwaardigheid, het is een onderwerp dat Aya bezighoudt. “Het zou oneerlijk zijn als ik iets kan doen en een ander niet, of andersom.” Haar school doet verschillende dingen om voor iedereen passend onderwijs aan te bieden, vertelt ze. “Ik zit in de debatclub. Maar iets heel anders doen kan ook, een robot in elkaar zetten bijvoorbeeld. Je kunt hulp krijgen bij wat je wilt. Daardoor kan iedereen zijn passie vinden.” Die passie ontdekte Aya zelf ook. “Ik weet nu dat ik rechten wil studeren en dan iets internationaals wil doen. Ik wil me met mensenrechten bezighouden.” Gelijkwaardigheid gaat om meer dan gelijke kansen, vindt Aya, het gaat ook om stereotypes bestrijden. “Ik heb persoonlijk ervaren dat je tegen een muur aanloopt, dat iemand denkt dat je lager bent dan je bent. Iedereen moet gelijke kansen krijgen, maar ook het gevoél hebben gelijkwaardig te zijn. Alleen dan kun je het beste uit jezelf halen.”

Jolijn Gerritsen: ‘Accepteren van een ander is ook het accepteren van jezelf’

In de lessen van Jolijn Gerritsen, docent klassieke talen op het Scala College, is onze kernwaarde gelijkwaardigheid een veelbesproken onderwerp. Jolijn: “Ik vind het belangrijk om een breed blikveld bij leerlingen te ontwikkelen. Dat ze begrijpen dat het anders kan en dat accepteren.” Leerlingen vinden gelijkwaardigheid een interessant onderwerp. “Je zoekt in de lessen raakvlakken met wat leerlingen aanspreekt. Zo begin ik graag met een ‘gek feitje’. Bijvoorbeeld dat in het oude Griekenland een huwelijk vaak niet ging om liefde, maar om kinderen en dat mannen buiten het huwelijk om relaties met andere mannen hadden vanwege de emotionele band. Ik vraag leerlingen: ‘Wat vinden jullie hiervan?’ En laat ze op elkaar reageren.” Leerlingen kunnen dan verrassend eerlijk zijn, vertelt Jolijn. “Dat is mooi om te zien. Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘het is eigenlijk wel gek, dat ik dat vind’, ze worden zich ervan bewust hoe een gedachte is ontstaan en dat je er ook anders naar kunt kijken.” Waarom dat zo belangrijk is? Jolijn: “Omdat het gaat om acceptatie van een ander en daarmee ook om acceptatie van jezelf. Als je als atheneumleerling anders kijkt naar gymnasiasten, plak je hen een label op, maar óók jezelf. Dat kan van alles zijn; bijvoorbeeld jij bent een studiebol en ik dus niet. Daar moeten we vanaf. Iedereen heeft zijn eigen waardes en maakt zijn eigen keuzes. En dat is goed.”

< Terug naar overzicht