Niet gecategoriseerd Leestijd: 5 minuten, 49 seconden

Onze kernwaarde ‘verbinding’ centraal

In ons Koersplan 2020-2024 staat wat we als Scala College en Coenecoop College belangrijk vinden. Ons uitgangspunt is: uitstekend onderwijs op maat bieden aan onze leerlingen. Onderdeel van het Koersplan zijn onze kernwaarden: gelijkwaardigheid, ruimte, verbinding en ontwikkeling. In een serie portretten zoomen we in op de kernwaarde verbinding. Leerlingen, een ouder en docenten vertellen wat verbinding voor hen betekent en hoe ze dit in praktijk brengen. Hieronder volgen de portretten. We delen ze ook op onze sociale media Facebook en LinkedIn en in de schoolgebouwen hangen bijbehorende posters. Jan van Est: ‘Docenten staan bekend om hun persoonlijke band met leerlingen’ Jan van Est, leerling 6 vwo op het Coenecoop College, voelt zich verbonden met zijn school. Dat gebeurt op meerdere niveaus. “Natuurlijk heb je contact met je klasgenoten, maar tijdens de pauzes in de aula kom je ook in contact met leerlingen uit andere leerniveaus en -jaren. Zo ontstaat er veel verbinding.” Waar het Coenecoop volgens hem in uitblinkt, is de persoonlijke band tussen docent en leerling. “Sommige leraren staan erom bekend dat ze meer doen dan lesgeven. Ze geven les in hun vak en geven daarnaast levenslessen.” Zelf heeft hij een goede band met zijn dramadocent. “Ik ga vaak, ook buiten mijn lesuren, even bij haar langs om met haar te praten over mijn persoonlijke situatie. Ik zou het wel erg missen als ik die band niet met een leraar zou hebben!” Waarom verbinding zo belangrijk is? Jan: “Als je je niet verbonden voelt met je school, kan je niet goed en effectief leren. Je raakt ongemotiveerd en behaalt slechtere resultaten. Als je les krijgt van iemand waar je geen band mee hebt, neem je minder goed op wat hij of zij vertelt en ben je sneller afgeleid. Wanneer je een goede band hebt met iemand, gaat dat makkelijker. Ik vond scheikunde eigenlijk niet spannend, maar door het enthousiasme van mijn docent begon ik het toch wel leuk te vinden en behaalde ik veel betere cijfers.” Ingmar Waller: ‘Verbinding vormt de basis voor een veilig gevoel’       Volgens Ingmar Waller, ouder van twee leerlingen op het Coenecoop College, steekt de school veel tijd en energie in de onderlinge verbinding van alle leerlingen uit alle leerjaren. “Brugklassers worden meteen aan oudere leerlingen gekoppeld”, vertelt hij. “Leerlingen uit de bovenbouw gaan bijvoorbeeld mee als begeleider op kamp of zijn een leerling-mentor. Die verticale lijnen vind ik heel goed, want dat geeft nieuwe leerlingen direct een veilig gevoel.” De vader vindt verbinding belangrijk, omdat het de basis vormt voor een veilig gevoel op school. “Persoonlijk contact geeft je het gevoel dat je altijd welkom bent. Wanneer dat ontbreekt, gaan kinderen minder graag naar school.” Ook vergroot verbinding de betrokkenheid bij de school, merkt hij op. “Mijn zoon uit 4 mavo moet bijvoorbeeld zelf een gymles organiseren. En leerlingen kunnen in de Medezeggenschapsraad of helpen bij het organiseren van een schoolreis. Doordat ze verantwoordelijkheid krijgen, voelen leerlingen zich betrokken bij school. Dat vind ik heel leuk en waardevol.” Simone Herrewijn: ‘Onze brede scholengemeenschap biedt een basis voor verbinding’ Simone Herrewijn, docent biologie op het Coenecoop College, ziet veel kansen voor verbinding op school. “Het begint ermee dat we een brede scholengemeenschap zijn. Dat biedt een mooie basis. Het geeft docenten de mogelijkheid om op verschillende niveaus les te geven en wederzijds begrip te creëren tussen leerlingen.” Met de Coenecoop Academie wordt een goede voorzet gedaan, vindt ze. “Doordat alle leerlingen bij elkaar zitten, kunnen ze gebruikmaken van elkaars kwaliteiten. Het is mooi als we die samenwerking op school tot leven kunnen wekken.” Dat is ook echt nodig, vindt ze: “Hoogopgeleiden hebben vaak geen idee hoe het is om niet hoogopgeleid te zijn. In de maatschappij draait het bijna alleen maar om die eerste groep. Die zie je terug in het nieuws en op YouTube.” Het raakt haar: “Mede hierdoor ontstaat bij sommige leerlingen een laag zelfbeeld. Ik probeer echt te kijken naar het kind en wat het kan. Als een kind de deksel op de neus krijgt, kijken we samen waar dat aan ligt. Ik zoek de verbinding, maar verbinding met jezelf is het belangrijkst.” Als het lukt om een kind in zijn of haar kracht te zetten, is dat onbeschrijfelijk mooi, vertelt ze. “Je ziet ze opbloeien. Daar gaat het om, ze moeten doen wat ze leuk vinden, maar vooral zichzelf leuk vinden.” Elisa Katchaki: ‘Steun van anderen heb je nodig voor je toekomst’ De kernwaarde verbinding staat centraal op het Scala College, vindt Elisa Katchaki. Zij zit in het 6e jaar van het tweetalig gymnasium. “Onze school biedt allerlei manieren om met andere mensen te verbinden, ook internationaal. Door de activiteiten binnen het tweetalig onderwijs, zoals uitwisselingen, MUN en andere vormen van Scala academies, leer je in verschillende situaties om te gaan met anderen en je naar hen open te stellen.” Soms leer je op die manier iemand kennen die beter bij je past dan de personen in je directe omgeving, ontdekte Elisa. “Ik heb een vriend uit Duitsland die ik ken via MUN en sommige leerlingen hebben nog steeds goed contact met hun uitwisselingspartner.” Wat haar opvalt is dat de leerlingen op de Sacharovlaan een hechte groep vormen. “Dat zie je niet op elke school. Doordat we allemaal activiteiten samen doen, zijn de klassen niet zo gescheiden. De onderbouw mengt ook met de bovenbouw door de MUN-activiteiten en buitenlandreizen. Daardoor heb je meer mogelijkheden om vrienden te maken.” Onderdeel uitmaken van zo’n hechte groep waarin je je thuis voelt vindt ze belangrijk. “Als je iets wil bereiken in je leven, heb je altijd steun van andere mensen nodig.” Hanno van der Wijngaard: ‘Verbinding voelen met je werk is essentieel voor werkplezier’  Voor Hanno van der Wijngaard, werkplekbeheerder op het Scala College, is verbinding - een van de kernwaarden uit het koersplan - letterlijk en figuurlijk van belang. “Wij maken het voor leerlingen, docenten en ouders mogelijk om te verbinden door middel van ICT-systemen. En valt de internetverbinding weg, dan kunnen we vrijwel niks meer op de scholen.” Maar verbinding heb je ook op een andere manier nodig in je werk, vindt hij. “Je moet verbinding voelen met de plek waar je werkt. Er tijd in steken, mensen willen leren kennen, je erin willen verdiepen. Hart hebben voor de scholen en je ermee verbonden voelen is een voorwaarde om het naar je zin te hebben. Het zorgt voor werkplezier.” Ook denkt hij bij verbinding aan interactie hebben met anderen. Daar leer en ontwikkel je van, aldus Hanno. “Ik kan veel opsteken van docenten. Wat zij nodig hebben in de les, kan heel anders zijn dan wat wij op onze afdeling bedenken. Door met elkaar in gesprek te gaan, doe je kennis op en alleen dan kun je dingen beter maken.” Leerlingen hebben daar ook invloed op, zegt Hanno. “Als ze binnenlopen en we horen hun ICT-problemen of suggesties, leren we daarvan. Soms vertellen ze mij ook nieuwe dingen, bijvoorbeeld over een instelling die ik nog niet kende, waardoor iets sneller gaat. Ik kan ook niet alles weten.”