Home

Onze ambitie

In ons Koersplan beschrijven we wat wij als Scala College en Coenecoop College belangrijk vinden en waar we aan werken. Een van de ambities is: ‘Een verbonden organisatie die klaar is voor de toekomst’. We staan midden in de samenleving, in een snel veranderende maatschappij. We streven naar een organisatie die samenwerking tussen medewerkers en leerlingen van de verschillende scholen en locaties stimuleert en faciliteert om samen het onderwijs nog beter te maken. Medewerkers en een ouder die lid is van de MR vertellen wat dit voor hen betekent.

Hieronder volgen de portretten. We delen ze ook op onze sociale media Facebook en LinkedIn en in de schoolgebouwen hangen bijbehorende posters.

Ilse Lelieveld: ‘Verbinding tussen thuis, school en de leerling is essentieel’

“Altijd in verbinding staan met de leerlingen.” Ilse Lelieveld, coördinator ondersteuning en begeleiding op het Coenecoop College, weet hoe ze leerlingen verder kan helpen. “Het is belangrijk om in gesprek met ze te zijn, echt naar ze te luisteren en niet voor ze te denken. Ze weten zelf heel goed wat ze nodig hebben.”

Een nauwe band tussen school en privé-situatie is essentieel. “De verbinding tussen thuis, school en de leerling is de driehoek waarin extra ondersteuning op gang komt.” Als het niet helemaal lekker loopt op school, kunnen de ouders of de leerling zelf aan de bel trekken. Ook de docent op school kan het initiatief nemen. Daarna komt Ilse aan bod. “Ik ga in gesprek met de betrokkenen en stel een plan op. Daarbij is het van groot belang om geen enkele schakel te missen. Iedereen moet aan boord zijn. Om ervoor te zorgen dat leerlingen zich veilig kunnen ontwikkelen heb je elkaar nodig.”

In de nabije toekomst wil ze meer aan preventie gaan doen. “Ik hoop dat we minder individuele trajecten hoeven te starten. Daarvoor is het nodig om meer aan de voorkant te doen, om te voorkomen dat leerlingen vastlopen. Door meer voorlichting te geven en meer te doen aan sociaal emotionele vaardigheden maken we de leerling sterker. Onderwijs is niet alleen kennis uit boeken op doen. Voor mij betekent onderwijs ook leerlingen wijs maken in het leven op zich. We geven ze levenslessen mee.”

Eric Streefland: ‘Meer met elkaar leren; binnen én buiten het schoolgebouw’

In een verbonden organisatie staat alles met elkaar in verbinding. Onderbouw met bovenbouw, vmbo met mbo, de ene afdeling met de andere. “We willen meer met elkaar leren,” zegt Eric Streefland, teamleider vmbo b/k bovenbouw op het Scala College. “Niet alleen binnen maar ook buiten de muren van het schoolgebouw.”

Binnen de school groeien de afdelingen naar elkaar toe. “Docenten geven steeds vaker in de bovenbouw en in de onderbouw les, waardoor er echt een doorgaande leerlijn ontstaat.” Met opleidingen buiten de school zijn ook mooie ontwikkelingen gaande. “Er is steeds meer uitwisseling gaande tussen vmbo en mbo.” Vmbo-leerlingen van de opleiding Zorg & Welzijn voerden onlangs een opdracht uit op de locatie van Mbo Rijnland. Tijdens die opdracht kregen ze les van mbo’ers. “Die samenwerking wordt zeker verder uitgebouwd.”

Tegelijkertijd worden de contacten met het bedrijfsleven verder aangehaald. “We zijn in gesprek met andere middelbare scholen en de Vereniging Ondernemingen Alphen aan den Rijn (VOA) over nauwere samenwerking.” Een win-winmodel: leerlingen krijgen beter zicht op de mogelijkheden,
bedrijven kunnen in de toekomst profiteren van nieuwe arbeidskrachten. “Het helpt enorm als leerlingen zich in een andere omgeving leren profileren. We doen er alles aan om de band met het bedrijfsleven te versterken.”

 

< Terug naar overzicht